• slider.png
  • slider2.png

 





sala doswiadczania swiata 03

 

bezpieczne wakacje 160
 lekkoatletyka160
 logo muzyczna160
 
 
 
 
 
 

Logopeda

ZASADY WSPÓŁPRACY LOGOPEDY Z RODZICAMI

  1. Rodzice są zobowiązani do kontaktowania się z logopedą w celu uzyskania informacji na temat stanu mowy dziecka oraz pracy z dzieckiem w domu.
  2. Rodzice są zobowiązani do stosowania się do zaleceń logopedy.
  3. Rodzice są zobowiązani do systematycznego utrwalania ćwiczeń w domu.
  4. Rodzice są zobowiązani do dopilnowania, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne i było przygotowane do zajęć.

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

1. Ćwiczenia oddechowe (WDECH NOSEM I WYDECH USTAMI!!):

  • wąchanie np. kwiatków;
  • -eżąc na plecach: wdech – brzuch się unosi; wydech – brzuch opada;
  • chuchanie na zimne ręce;
  • dmuchanie na puch z mlecza;
  • przez słomkę zdmuchujemy papierki z gładkiej powierzchni;
  • dmuchanie przez słomkę do wody w szklance (długo i krótko, słabo i mocno);
  • dmuchamy na waciki, gąbkę, piórka, skrawki papieru (kto dalej, kto mocniej, kto szybciej, kto trafi do celu);
  • dmuchamy na wiatraczki, paski papieru, lub kulki waty umocowane na nitce (wychylają się stale na tą samą odległość);
  • bawimy się z płomieniem świecy (dmuchamy lekko by nie zgasł, zdmuchujemy, zdmuchujemy kilka świeczek jednocześnie);
  • zabawy z piłeczką ping-pongową (naprzemienne dmuchanie do siebie piłeczki, dmuchamy na piłeczkę starając się wbić „gola” przeciwnikowi lub do bramki z klocków, dmuchanie piłeczki po palecie od jajek);
  • liczymy na wydechu ( kto dłużej?);
  • wypowiadanie głoski na wydechu (jak najdłużej; z równomierną siłą; robiąc przerwy i dalej,
  • mówiąc na jednym wydechu.

2. Ćwiczenia języka:

  • wysuwanie języka z jamy ustnej (do przodu, do kącików ust, do nosa, do brody);
  • oblizywanie warg (górnej i dolnej);
  • utrzymywanie czubka języka za górnymi i dolnymi zębami, 
  • oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej stronie (górnych i dolnych);
  • „liczenie” zębów; dotykamy czubkiem języka każdego zęba na górze i na dole;
  • wypychanie językiem policzków;
  • układanie języka szerokiego jak łopata i wąskiego jak żmija;
  • kląskanie jak konik oraz mlaskanie językiem;
  • wysuwanie języka jak najdalej i chowanie jak najgłębiej;
  • przesuwanie języka od zębów po podniebieniu w głąb jamy ustnej; zabawa w malowanie sufitu;
  • „koci grzbiet”; przód języka opiera się o dolne dziąsła, tył unosi się ku podniebieniu;
  • „język na gumce”; mając płaski język przyssany do podniebienia otwieramy i zamykamy usta;
  • rulonik z języka; układanie szerokiego języka z uniesionymi bokami języka, mając ściągnięte usta;
  • „łyżeczka”/„koszyczek”; szeroki język z uniesionymi brzegami;
  • „kołowrotek” z języka; okrężne ruchy języka, oblizując dziąsła i policzki;
  • język skacze jak piłeczka; a. naprzemienne unoszenie języka do podniebienia i opuszczanie na dno jamy ustnej; b. naprzemienne dotykanie czubkiem języka górnych i dolnych zębów;
  • zabawy w zlizywanie i ssanie nutelli, flipsów, cukierków i opłatków.

3. Ćwiczenia warg:

  • cmokanie i gwizdanie;
  • przesuwanie ściągniętych warg w lewo i w prawo;
  • parskanie jak konik;
  • utrzymywanie np. paluszka między zaciśniętymi wargami;
  • nadymanie i wciąganie policzków;
  • naprzemienny uśmiech i dzióbek z warg;
  • ssanie oraz nagryzanie górnej i dolnej wargi;
  • wyszczerzanie zaciśniętych zębów;
  • przy rozchylonych szczękach ściąganie warg do środka;
  • miny (smutna, wesoła, zła);
  • unoszenie wargi górnej oraz opuszczanie wargi dolnej;
  • „ryjek świnki”; przy zbliżonych szczękach wysuwanie warg do przodu i zaokrąglenie;
  • „zajączek”; wysuwanie warg do przodu i jednoczesne nagryzanie dolnej wargi górnymi zębami;
  • utrzymywanie górną wargą np. słomki;
  • chwytanie wargami groszków z talerzyka;
  • chwytanie deszczu dolną wargą;
  • rolowanie paluszka między wargami;
  • zjadanie paluszka bez pomocy rąk.

4. Ćwiczenia żuchwy:

  • opuszczanie i unoszenie żuchwy;
  • przesuwanie żuchwy na boki;
  • wysuwanie i cofanie żuchwy;
  • „czesanie” warg zębami;
  • naśladowanie ruchów żucia.

5. Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

  • ziewanie z szeroko otwartymi ustami;
  • głęboki oddech – wdech wykonuj nosem, a wydech – ustami; przez cały czas utrzymuj usta szeroko otwarte;
  • głębokie oddychanie tylko przez nos;
  • wdech przez usta i wydech przez nos;
  • przenoszenie papierków lub kawałeczków styropianu, zasysając powietrze przez słomkę;
  • chrząkanie i chrapanie;
  • wymawianie krótko samogłosek: a, e, o, u, i, y przy szeroko otwartych ustach;
  • nabieranie powietrza i nadymanie policzków;
  • kaszlenie przy wysuniętym na brodę języku;
  • energiczne wymawianie połączeń głoskowych: uku-ugu, oko-ogo, uk-ku, uk-gu, ok-go; 
  • wciąganie policzków do wewnątrz jamy ustnej;
  • wymawianie sylab z głoską p na końcu: ap, op, up, ep, yp, ip. 

6. Ćwiczenia słuchowe:

  • rozpoznawanie dźwięków z otoczenia (odgłosów w domu, w parku; specjalnie przygotowanych
  • przedmiotów np. kluczy, butelki itp., odgłosów przyrody i otoczenia z nagrania);
  • wytwarzanie dźwięków za pomocą różnych przedmiotów (np. balonu, papieru, butelki); wydobywanie wielu dźwięków z jednego przedmiotu;
  • poszukiwanie dźwięku (np. schowanego zegara, chodzenie za dźwiękiem);
  • różnicowanie i naśladowanie zwierząt;
  • rozpoznawanie dźwięków instrumentów;
  • rozpoznawanie określonych kategorii dźwięków: wysoki i niski, głośny i cichy, krótki i długi, wolno i szybko;
  • różnicowanie liczby dźwięków (np. ułóż tyle klocków, ile razy zagrałam);

Paula Janaszkiewicz

            bratek90owoce i warzywa90
grosik160
pij wodę150
zach.trzeźwy umysł00kubusiowi przyjaciele nat90